Sono Giorgio Andreotta Calò, Roberto Cuoghi and Adelita Husni-Bey gli artisti selezionati dalla curatrice Cecilia Alemani per esporre al Padiglione Italia alla 57. Esposizione Internazionale d’Arte della Biennale di Venezia, in programma dal 13 maggio al 26 novembre 2017.
"With their works, Giorgio Andreotta Calò, Roberto Cuoghi and Adelita Husni-Bey represent complementary and distinct ways of making art in Italy today - says Cecilia Alemani, curator of the Italian Pavilion - The three artists were born in Italy between the mid-1970s and the 1980s and have emerged on the national and international art scene at the turn of this new century, achieving different levels of notoriety: from the promising young Husni-Bey to the more mature work of Cuoghi. Their works and languages are global but intimately linked to the culture of our country. I have chosen to invite a reduced number of artists compared to the past in order to align the Italian Pavilion with the other national pavilions at the Biennale. For this reason, my project does not seek to represent a comprehensive look at all Italian art: rather, it wants to look in depth at the work of three artists - original voices that have distinguished themselves and imposed themselves in recent years - giving them space, time and resources to present a large, ambitious project that represents an unmissable opportunity in their careers and that can present the public with an opportunity to immerse themselves in the artists' minds and worlds. I hope that this pavilion will be able to present an image of a contemporary and cosmopolitan Italy, no longer seen only through the nostalgic lens of previous generations, but one that looks to the future with enthusiasm and the critical capacity to confront new languages and the experiences of other nations."
La scelta di annunciare gli artisti con anticipo rispetto alle precedenti edizioni sottolinea e rafforza il nuovo corso intrapreso dal Ministero anche nella gestione delle procedure. Un’altra novità, infatti, riguarda i tempi della nomina del curatore del Padiglione da parte del Ministro, fortemente voluta dalla DGAAP – Direzione Generale Arte e Architettura contemporanee e Periferie urbane (l’attuale Direzione Generale Creatività Contemporanea del Ministero della Cultura) oltre un anno prima rispetto all’inaugurazione della Biennale, al fine di consentire a curatore e artisti di lavorare con tempi non serrati. Infine, più chiare indicazioni progettuali fin dalla lettera d’invito sulla tematica e sul numero delle presenze che, considerata l’estensione del Padiglione Italia, non dovevano superare il numero di tre.
Promuovere, valorizzare e sostenere la creatività italiana nel contesto internazionale sono tra i principali obiettivi della Direzione Generale e La Biennale di Venezia da sempre costituisce un appuntamento di confronto imperdibile per il mondo della cultura globale.
Una conferenza stampa dedicata è in programma nei primi mesi del 2017 per presentare il progetto curatoriale e tutti i relativi dettagli.
Ultimo aggiornamento in data 1 April 2025